Práce vývojáře není jen o psaní kódu. Je to také o organizaci, testování, spolupráci a hledání způsobu, jak být co nejefektivnější. Zeptali jsme se Filipa Bláhy, našeho zkušeného vývojáře, jaké nástroje mu v jeho každodenní práci nejvíce pomáhají. Tady je 5 aplikací, které Filip používá a které by se vám taky mohly hodit.
1. Postman
(Je nástroj, který pomáhá vývojářům testovat, jak spolu „komunikují“ různé části aplikace (například web a server), než se pustí do ostrého provozu.)
Je to jeden z těch nástrojů, který mi velmi pomáhá při mé práci. Největší výhodou je, že můžu posílat různé požadavky (jako třeba získání nebo odeslání dat) a rovnou vidím, co mi server vrací. Ušetří mi to spoustu času. Skvělá je i funkce mock endpointů - díky nim si můžu otestovat, jak bude API** fungovat, ještě než se vůbec napíše backend. Popravdě si momentálně nedokážu nic vybavit co mi na tomto nástroji vadí.
Shrnutí
** API (Application Programming Interface) je způsob, jak spolu mohou různé aplikace nebo části softwaru „komunikovat“ - předávat si informace a navzájem se ovládat.
2. Notion
(Notion nabízí flexibilní pracovní prostor na poznámky, úkoly, tabulky i plánování. Dá se přizpůsobit přesně podle vašich požadavků.)
Notion je všestranný nástroj, který používám nejen na práci, ale i k organizaci osobního života. Díky vytvořeným to-do listům, databázím, kalendářům a wiki mám všechny důležité věci přehledně na jednom místě. Plánuju si tam tréninky v posilovně, práci i celý den.
Je pravda, že počáteční nastavení Notion chce trochu času. Není to něco, co zvládnete za pár minut, ale když si ho přizpůsobíte, hodně vám pomůže.
Shrnutí
-
Výhody:
-
Kombinace poznámek, databází, kalendářů, úkolů a wiki v jednom nástroji
-
Vhodné pro osobní i týmovou produktivitu
3. Figma
(Online nástroj, ve kterém se tvoří grafika, navrhují weby a aplikace. Umožňuje spolupráci designérů a vývojářů v reálném čase.)
Pro spolupráci s grafikama je Figma naprosto skvělá. Můžeme pracovat společně v reálném čase - hned vidím, co grafik dělá, a můžu na to okamžitě reagovat. Další plus je přehlednost - všechno je na jednom místě, takže se neztrácím v několika otevřených stránkách.
Jako nevýhodu vnímám Dev mode, který zatím není úplně dokončený. Určitě by mi usnadnil práci. Věřím, že Figma na jeho zlepšení už pracuje.
Shrnutí
4. Github Copilot
(Doplněk do vývojového prostředí, který pomocí umělé inteligence napovídá a automaticky doplňuje programátorský kód při psaní.)
Díky umělé inteligenci mi přímo v editoru napovídá, co bych mohl napsat dál - občas rovnou navrhne celý kus kódu. To šetří hromadu času, hlavně u rutinních věcí. Nejdřív jsem používal ChatGPT, ale musel jsem neustále kopírovat kód tam a zpět. Copilot je rovnou součástí Visual Studia, takže všechno dělám na jednom místě. Navíc kombinuje několik různých AI modelů.
Shrnutí
5. Cursor
(Je to samostatný kódovací editor s vestavěnou umělou inteligencí. Má hlubší přístup k projektům a umí lépe chápat celý kontext vývoje.)
Začal jsem ho používat teprve nedávno, ale už teď mi šetří spoustu času. Oproti Copilotu je mnohem přesnější - má přístup ke všem souborům v projektu a dokáže díky tomu líp chápat, co vlastně dělám. Cursor se postará o celé funkce, pomůže s opravami a navrhuje řešení.
Shrnutí
Na závěr
Ať už jste začátečníci, nebo zkušený vývojáři, správné nástroje mohou výrazně zjednodušit a zrychlit práci - přesně tak, jak to funguje u Filipa.
Pokud vás zajímá víc o tom, jak se Filip dostal k programování nebo co ho přivedlo do Apolla, mrkněte na starší článek na našem blogu - najdete tam celý jeho rozhovor.